رنگ ها زمانی ظاهر میشن که فرکانس نوری در محیطی متناسب، شدت گرفته و متظاهر گردد. هر رنگ دارای خصوصیات منحصر به فرد درمانی و تعادل بر انگیزی است. و حالا این رنگ ها می توانند تا اعماق نیروی ادراک و شعور ما نفوذ نمایند.

دایره رنگ ها یک نمودار از رنگ هایی با طیف رنگی می باشد که نشان می دهد که چه رنگ هایی در کنار هم ترکیب بهتری ایجاد می کنند، و جالب اینه که بدونین حتی چرخه رنگ ها هم زبونِ خاصِ خودشون رو دارن و باید یاد بگیرین که چطوری بتونید بخونیدشون!(البته اصلا کار سختی نیست، فقط یکم حوصله میخواد)

اولین دایره رنگ توسط نوتن در سال 1666 ارائه شده که از آن زمان تاکنون از این طیف رنگی به عنوان تئوری رنگ ها استفاده میشه .

*دایره رنگ ها به سه بخش تقسیم میشه:

-رنگ های اصلی (قرمز، آبی، زرد) که این رنگ ها رنگ های مادر هستند و از ترکیب رنگ های دیگر بدست نمی آیند.

-رنگ های ثانویه(سبز،نارنجی، ارغوانی) که این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی بدست می آیند.

-رنگ های ترکیبی(زرد و نارنجی، قرمز و نارنجی، قرمز و ارغوانی، آبی و ارغوانی ، آبی و سبز ، زرد و سبز) که این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی و رنگ های فرعی ایجاد می شوند.

حالا اگه خسته نشده باشین میخوام واستون از زبانِ خواندنِ رنگ ها بگم یا همون رنگ های مکمل که خیلی جاها اصطلاحش رو شنیدین احتمالا :(این پارت بهتون واسه ست کردن رنگ ها و… کمک میکنه.

رنگ های مکمل به رنگ هایی در دایره رنگ ایتن گفته می شود که روبروی هم و یا به عبارتی روی دو سر قطر دایره قرار دارند گفته می شود. (در شکل بالا رنگ های مکمل با پیکان نمایش داده شده ) یعنی جفت رنگ هایِِ: (زرد و بنفش)(نارنجی زرد و نیلی)(نارنجی و آبی)(قرمز نارنجی و فیروزه ای)(قرمز و سبز)(سبز چمنی و ارغوانی) مکمل یکدیگر هستند.

طبق تئوری رنگ ایتن ، حاصل ترکیب دو به دوی رنگ های مکمل با یکدیگر، رنگ خاکستری محض است . اما موضوع دقیق همینجاست که در عمل این اتفاق نمی افتد و مثلا شما اگر مقداری رنگ بنفش و زرد را با یکدیگر ترکیب کنید، به هیچ وجه رنگ خاکستری مورد نظر ایتن نمی رسید حال حقیقت این است که؛ وقتی ما درباره رنگ های دایره رنگ های ایتن صحبت می کنیم، باید در نظر داشته باشیمکه رنگ های مورد نظر، رنگ هایی است که از تجزیه طیف مرئی نورحاصل می شودو نه رنگ های در دسترس و موجود مادر تیوب های رنگ!

ما این رنگ ها رامثلا در رنگین کمان (که حاصل تجزیه طیف مرئی نور است) به همان ترتیبی که در دایره رنگ(تصویر بالا) و در کنار هم چیده شده اند ،مشاهده می نماییم.

بنابر این دقیق تر آن است که بگوییم که اگر ما آن بنفشی که از تجزیه طیف مرئی نور بدست می آید را داشته باشیم(که نداریم) و همچنین اگر آن زردی که حاصل تجزیه طیف مرئی نور است را داشته باشیم (که آن را هم نداریم) و آنگاه این دو را با هم ترکیب کنیم، تنها در این صورت است که خاکستری کاملا خنثی را بدست می آوریم و رنگ های گفته شده در عمل صدر درصد مکمل یکدیگر می باشند.

اما این تیوبهای رنگی در دسترس ما هیچکدام با رنگ های دایره رنگ که رنگ هایی کاملا خالص هستند ، مطابقت کامل ندارند و ر بهترین حالت ممکن است کمی نزدیک به آن باشند.

بنابر این حاصل زرد و بنفش بجای خاکستری خنثی، خاکستری رنگین بدست می آید، چنانچه در این ترکیب، غلبه با رنگ زرد باشد خاکستری رنگین حاصله گرایش به رنگ زرد دارد و چنانچه غلبه با بنفش باشد نیز عکس همین مورد رخ می دهد.

در یک تابلوی نقاشی، رنگ ها با درجات مختلفی از خلوص رنگی در کنار هم قرار دارند و ما از قانون مکمل ها برای بدست آوردن رنگ های ناخالص(شکسته) بسیار استفاده می کنیم.

بخاطر داشته باشیم که در دایره رنگ، هر رنگی در ترکیب با رنگ های همجوارش، رنگ های شفاف تر، درخشان تر و خالص تری را تولید میکند و در ترکیب با رنگ هایی که در سمت روبروی رنگ مورد نظر قرار دارند، رنگ های خاموش تر و شکسته تری بدست می آید.

و همچنین یادتون نره به فوکوس رنگ های گرم و زرد کنار هم دقت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *